İslam Alimi

Teravih Namazı Hakkında Bilgi

Teravih kelimesi Araça bir kelimedir ve yine Arapça bir kelime olan “terviha” kelimesinin çoğuludur. Teravih kelimesin hakkında daha detaylı bilgiyi Teravih Ne Demek? başlıklı konuda bulabilirsiniz.

Teravih namazı sünnet-i müekkede olan bir namazdır. Müslüman her kadın ve erkeğin Ramazan ayında Teravih namazı kılması sünnetir. Lakin şunu belirtmeliyiz teravih namazı Ramazan ayı ile bağlantılıdır. Yani Ramazan ayı dışında oruç tutulduğu taktirde teravih namazı kılınmamaktadır. Zira Teravih namazı Ramazan ayına özel nafile ve sünnet bir namazdır. Teravih namazı yirmi rekattan oluşmaktadır. Yatsı namazı ile vitir namazı arasında kılınmaktadır. Teravih namazı cemaat ile birlikte kılınması gereken bir sünnettir.

Bu namazın kılınması gereken en uygun şekli ikişer rekat halinde kılınmak ve dört rekatta bir terviha ( yani dinlenme) yapmaktır. Bilindiği üzere bu dinlenme oturuşlarında salavatlar getirilmektedir. Beşinci tervihada yani başka bir değişle salavatta Teravih namazı bitmiş olur ve daha sonra Vitir namazı kılınır.

Peygamberimiz ramazan gecelerini ihyaya daha fazla önem vermiştir. Teravihte bu önemin bir eseridir. İslam alimlerimizin ortak görüşüne göre Teravih namazı 20 rekattır . Tabi bazı İslam alimlerimizin Teravih namazının 8 rekat kılınmasının daha doğru olacağı yönünde iddiaları bulunmaktadır.

Teravih Namazının Rekat Sayısı

Hazreti Peygamber Efendimiz, teravih namazını bilinen birkaç gece dışında evinde tek başına kılmıştır. Peygamberimiz bir hadisi şerifinde ümmetini Teravih namaza teşvik etmek ve önemini belirmek adına şöyle buyurmaktadır:

“Kim ramazan namazını (teravih) inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek kılarsa onun geçmiş günahtan bağışlanır” (Buharı, “Salâtü’t-terâvîh”, 1; Müslim, “Salâtü’l-müsâfîrîn”, 174).

Teravih namazı hakkında önemli bir rivayet şöyledir: Hazreti Peygamber Ramazan ayında Mescid-i Nebevi’de itikafa girmişti. Ramazan ayının son on günü içerisinde birkaç gece itikafta bulunduğu yerden çıkarak cemaati ile birlikte önce yatsı namazını sonra ise teravih namazını kılmıştır. Daha sonra insanların Teravihe olan yoğun ilgisini görünce başka bir gece yatsı namazını kıldırdıktan sonra Teravih namazını kılmadan hücresine çekilmiş ve teravih namazını orada kılmıştır. İnsanlar Hazreti Peygamberin geri çıkacağını umdukları için beklemişlerdir. Rivayete göre Hazreti Peygamber sabah namazı vaktinde dışarı çıkmış ve ashabına şöyle seslenmiştir: 

“Sizin teravih kılmak hususundaki arzunuzun farkındayım, bu namazı size kıldırmam için bir engel de yoktur, fakat teravihin size farz kılınmasından endişe ettiğim için çıkıp kıldırmadım. Şayet farz kılınacak olsa bunu hakkıyla yerine getiremezsiniz. Haydi evlerinize gidiniz. Farz namazlar dışında, kişinin kıldığı en faziletli namaz evinde kıldığı namazdır” (Buhârî, “Salâtü’t-terâvîh”, 2; Müslim, “Salâtü’l-müsâfîrîn”, 178).

Kuvvetli rivayetler gösteriyor ki, Hazreti Peygamber ramazanın son birkaç günü mescidde teravih namazı kıldırdırmıştır. Fakat bununla birlikte bu rivayetlerde, teravih namazının tam olarak kaç rekat olduğu belli olmamaktadır. Aslında bu konularda ki büyük çelişki birazda hikmeti ilahidir. Zira Teravih namazı Efendimizin bu dünya hayatında yaşadığı son ramazan ayında sünnet olmuştur. Eğer bir kaç ramazan daha Efendimiz dünya hayatında kalsa idi bu konuda ki bu tereddütler veya farklı görüşler olmazdı. Fakat şüphe yok ki her şeyde bir hayır vardır. İslam alimleri bu konuları ince bir hassasiyet ile incelemişlerdir ve günümüzde uygulanan şeklini sünnete en uygun olan şekli olduğunu ifade etmişlerdir.

Hazreti Peygamber’in gece namazı konusunda şöyle bir hadisi mevcuttur: “Hazreti Peygamber ramazan geceleri de dahil hiçbir gece on bir rekattan fazla nafile namaz kılmamıştır. Öyle bir dört rekat namaz kılardı ki, o dört rekatın ne kadar uzun ve ne denli güzel olduğunu hiç sorma! Ardından aynı şekilde bir dört rekat daha kılardı. Daha sonra üç rekat daha kılardı. Ben bir keresinde ‘Ey Allah’ın resulü! Vitir kılmadan mı uyuyacaksın?’ diyecek oldum, bana dedi ki: Ey Âişe, benim gözlerim uyur ama kalbim uyumaz” (Buhârî, “Salâtü’t-terâvîh”, 1)

Bu rivayete göre Hazreti Peygamber’in geceleyin kıldığı nafile namaz, üç rekatlık vitir namazı hariç tutulduğu taktirde toplam sekiz rekat olmaktadır. Fakat Ramazan ayında da bu rekat sayısını azaltığı veya çoğalttığı konusunda bir bilgi yoktur. Fakat Ramazan ayında ibadetlerin artması ile Peygamber Efendimizin de Ramazanda kılmış olduğu Teravih namazını 8 rekattan daha çok kılmış olma olasılığı oldukça yüksektir.

Teravih Namazı Konusunda Sahabenin Uygulaması

Hazreti Peygamber Efendimizin vefatından sonra Hazreti Ebu Bekir ve Hazreti Ömer döneminde teravih namazı bireysel olarak kılınmaktaydı. Hazreti Ömer bir ramazan gecesi mescide geldiğinde, Müslümanların dağınık bir şekilde ayrı ayır teravih namazı kıldığını görünce insanlara birlikte kılmayı tavsiye etmiştir. Zira Müslümanlara bir işi derli toplu ve düzenli bir şekilde yamanın yakışacağını düşünmüştür ve daha sonra ki gün Hazreti Übey b. Kâ’b’ı teravih imamı olarak tayin etmiştir. Daha sonra Müslümanların teravih namazını tolu kıldıklarını görünce “Bu ne de güzel bir yeniliktir!” demiştir.

Ortak ve en yaygın görüşe göre Hazreti Ömer’in tavsiye ettiği bu uygulama ilk günlerde 11 rekat olarak başlamıştır, sonra ki günlerde ise teravih namazı 20 rekat olarak yerleşmiştir. Bu ortak görüş Hazreti Peygamber’in 11 rekat dışında gece namazı kılmadığı rivayetiyle uyumludur. Hazreti Ömer’in uygulamasıyla teravih 20 rekat olarak yerleşmiş ve Hazreti Osman ve Hazreti Ali zamanında aynı şekilde devam etmiştir. Bu da gösteriyor ki bu görüş sadece Hazreti Ömer’in değil ashabı kiramın ortak görüşüdür.

Özetle teravih namazının sekiz rekatının Hazreti Peygam­ber’in sünneti olduğu kesindir. Lakin geride kalan 12 rekatının hakkında sünnettir veya değildir demek doğru olmayacaktır. Bu nedenle bazı Hanefi alimler Teravih nama­zının ilk sekiz rekatının ratibe sünnet olduğunu, geriye kalan 12 rekatın ise müstehap olduğunu ifade etmişlerdir.


Warning: Division by zero in /home/islamali/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1415
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ