İslam Alimi

Berberin Kazancı Haram mıdır?

Erkelerin Sakallarını kökten kazımalarının haram olduğunu biliyoruz. Bu bağlamda berberlik yapmak, yani belli bir ücret karşılığında sakal tıraşı yapmakta olan Berberin kazancı haram mıdır?

Cevap: Şüphe yok ki haram bir işi yaparak elde edilen gelirde kendi gibi haramdır. Bir Berberin sadece haram olan tıraşı yapması halinde, kazanmış olduğu ücrette helal olmaz. Fakat şu da var ki buradan yola çıkarak berberlik yapmak haramdır veya berberlerin kazancı haramdır diyemeyiz, zira bunu demekte caiz olmaz.

Çünkü berberlik dalına giren her iş haram değildir. Peygamber Efendimiz de berbere tıraş olmakta idi. İslam dini açısından bu noktada ki asıl sıkıntı berberliğin yanlış kötü bir meslek olduğu değildir. Asıl sıkıntı berberlerin toplumun yani, gelen müşterinin istemesi ile mesleğini haram noktalarda icra etmesi ve buradan yola çıkarak gelir etmesindedir. Şu var ki bir Müslüman’ın sakalını kökten kesmesi yani jilete vurması bilindiği üzere haramdır. Bu konuda ki hadis şöyledir:

Resulullah (sav) buyurdular ki: “Bıyıkları kazıyın, sakalları serbest bırakın” (Sahiheyn’in bir rivayetinde şöyle denmiştir: “Şu ameller fıtrattandır: Kasık traşı, tırnakların kesilmesi, bıyıkların kesilmesi” Bir diğer rivayette: “Müşriklere muhalefet edin, sakallarınızı uzatın, bıyıklarınızı kesin” denir) Hadis No: 2121 Kategori: Zinet bölümü/Tüyler

Fakat çok zaruri durumlarda sakal kesmek de caizlik sınırları içinde kalmaktadır. Bu nedenler olaya bir yönden değil farklı açılardan bakmak gerekmektedir. Sonuç itibariyle berberler sadece sakal tıraş ile geçimini temin etmemektedir. Sakalın yanı sıra saç tıraşı da yapmaktadırlar ve saç tıraşı işlerinin büyük bölümünü kapsamaktadır. Küçük bir bölümü tutan sakal tıraşı olanlarında bir çoğu sadece sakallarına düzeltme işlemi yaptırmaktadırlar. Sadece bu küçük pencereden bakarak berberin kazancı haramdır demek yanlış olacaktır.


Warning: Division by zero in /home/islamali/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1439
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 3 YORUM
  1. MEmet Sönmez dedi ki:

    Hoca efendi Diyorki Berber Müşterisinin Sakalını Jiletle Tıraş Ediyorsa Ona Selam Verilmez Diyor Peki Kişi Berbere Müşterisinin Sakalını Jiletle Kesiyor Deyip Berbere Selam Vermeden Geçerse Berber Kendisine Selam Vermeyene Buğuz Eder Ve Araya Düşmanlık Girerse Böylesi Dahami iyi Olur!Yapmayın Allah Aşkına!Tamam Sakal Bırakmak Sünnettir Hoştur..Ama Berberide Haramla Suçlamayın Herşey Bitti İş sakala Kaldı!Bazı Zaruretlerinde Haramları Mübah Kıldığını Hepimiz Biliyoruz.Veya Bir İnsan Bir Yerde Çalışıyorsa Patronu Ya Sakalını Kes Yada İşini Terket Derse Bu Adam Sakal Yüzünden İşini Terkederse Çoluk Çocuğu Mağdur Olursa Daha mi İyi!Allah C.C Zorlaştırmayın Kolaylaştırın Buyuruyor Bizim Hoca Efendİler incelemeden İnsanları Zora Sokuyor…

  2. islamalimi dedi ki:

    Değerli ziyaretçimiz, kısa ve özet bir cevap verecek olur isek biz kimseye patronun istiyor ise sakalını kes demiyoruz. Bir süreliğine idare et ve en kısa zaman içerisinde kendine bir iş bu diyoruz. Bununla birlikte içki konusu ile sakal konusunu aynı kefeye koymak çok yanlış olacaktır. İçkiyi haram kılan bir ayet vardır sakalın kesilmemesinin gerekliliği hakkında ise hadisler vardır. Peygamberin emri dinen yerine getirilmelidir. Bu bir zaruriyettir. Zaruriyet durumlarda sakal konusunda ki esneklik bu nedenledir.

    Tabi ki siz hadisleri önemsemiyor veya kabul etmiyor iseniz bu sizin kendi düşüncenizdir. Zira İslam alimleri bu hükümleri önce ayetlerden sonra ise hadislerden çıkarmaktadır. İlgili örnek bir hadisi de konuya şimdi ekliyoruz.

    Alıntı: burak yildirim
    Sakal kesmek hangi ayette haram olarak geçmektedir?

  3. burak yildirim dedi ki:

    Sakal kesmek hangi ayette haram olarak geçmektedir?(hadis değil ayet. Ayrıca epilasyon yapılmıyor ki fıtrat değişsin sabah kesiyorsun aksama uzuyor. Bundaki rahmeti görün esas) Sakal kesmek haramdır diyorsunuz sonra patron isterse kesin diyorsunuz. Haramı annen baban bile istese yapamazsın. Bu kafayla haram olan başka bir şeyi de yapabilirsiniz (patronla içki iç yoksa işinden atar işinden olma). Bir de x mezhebe göre caiz y mezhebe göre mekruh olur mu yahu? Allah bir Kitap bir Peygamber bir yapmayın.

BİR YORUM YAZ