AkaidSözlük

Akaid Ne Demektir?

Akaid konusu İslam dinide büyük bir öneme sahip olan bir konudur. Akaid ne demektir? sorusunun cevabını her Müslümanın bilmesi gerekmektedir. Zira akaidi eksik olan bir Müslümanın inancıda eksik olacaktır.

Akaid Sözlük Anlamı Nedir?

Akaid kelimesi “akide” kelimesinin çoğul halidir. Akid kelimesi ise İslam sözlüğünde şu anlamlara gelmektedir:

  • Düğüm bağlamak
  • Düğümlemek
  • Kesinlikle inanılan şey

Dinimizde Akaid Ne Demektir?

Bu bağlamda, “İslam akaidi” yüce İslam dininde kesinlik ile inanılan, tasdik edilen hususlar, konular ve esaslar anlamına gelmektedir. İslam Akaidi esaslarına “iman esasları” da denilmektedir. İman esaslarını barındıran, ele alan ilme ise de “akaid ilmi” denilmektedir.

Nitekim İslam Alimlerinden olan Seyyid Şerif Cürcani de “Akaid”i terimini tanımlarken “İslam dininin ameli değil, itikadi hükümlerini ihtiva eden ve bu ilmi konulardan bahseden bir ilim” olarak ifade etmiştir (Ta’rîfât). Bütün devirlerde ve metotlar da iman esaslarından bahseden, ele alan ilim akaid ilmidir. İnanç esaslarına dair kaleme alınan kitaplara da akaid kitapları denilmektedir.

İslam dininde Akaid ilmi, yüce yaratıcımız olan Allah’ın varlığından, sıfatlarından, fiillerinden bahseden bir ilim ismidir. Bu ilmin içinde nübüvvet ve ahirete dair konulardan da bahsedilmektedir ve bu ilimler, ilahi fiillerle münasebetli ilimlerdir.

Bütün itikadi mevzuların konusu Yüce yaratıcımız olan Allah’tır ki bu konuları her inanç sahibi Müslümanın bilmesi gerekmektedir. Bu ilmin gayesi inanç konusunda taklitten kurtulmak, tahkiki iman, yani gerçek bir iman derecesine ulaşmaktır.

Bu konuda daha geniş birçok bilgiye ulaşmak için sitemizde yer alan akaid kategorisine başvurmanızda büyük faydalar vardır.

Dinimizde Akaid’in Hükmü Nedir?

Akaid Konusunda Sıkça Sorulan Sorular

Akaid Neye Denir?

Akaid İslam dininde yer alan inanç esaslarının bütününe verilen isimdir. İslam dininde bu konu bir Müslüman inancını doğru olabilmesi için çok önemlidir.

Akaid İlminin Konusu Nedir?

Akaid ilmi İslam dinin getirmiş olduğu inanç konusunu ele almaktadır. Ana temeli Allah’u tealaya olan inancı oluşturmaktadır. Allah’ın varlığı, birliği, nasıl iman etmeliyiz, hangi sözlere dikkat etmeliyiz gibi pek çok konuyu barındırmaktadır.

Akaid Kitabı Ne Demektir?

İslma dininde inanç konusunu ele alan ilme Akaid ilmi denilmektedir. Bu ilmin yer aldığı kitaplara ise Akaid kitapları denilmektedir. Bu kitaplarda örneğin Allah’ iman, Kadere iman gibi konular hakkında bilgiler yer almaktadır.

islamalimi

2012 tarihinden bu yana değerli ekibimiz doğru bilgiler ile siz ziyaretçilerimize faydalı olmak adına çalışmaktadır. Mevla imkan verdiğince çalışmaya devam edeceğiz. Selam ve Dua ile...

Sorular & Yorumlar

  1. BURADA YER VERİLMEYEN CEVAP:
    Akli ( felsefi) olarak bir tanrının varlığını kanıtlamak teknik olarak mümkün değildir, görüşindeyim. Birincisi, kanıt sadece akli olmak zorundadır ki; varlık için yetrsizdir. İkincisi ise bir varlığın var olduğunu ontolojik olarak iddia edebilmek için ABC KURALI gereği 1. O varlığın NE olduğunu belirtmelisiniz. A Kuralı. 2. ÖZELLİKLERİNİ belirtmelisiniz, B Kuralı 3. FONKSİYONLARINI belirtmelisiniz. C Kuralı. Dinler tanrı kavramlarında bu A Kuralını ifade edemezler. Tam tersine insan aklının ve kapasitesinin bu NELİĞİ bilemeyeceğini iddia ederler. Ve bu A şartını gözden kaçırırlar. Bir varlığın NELİĞİ bilinemiyorsa VARLIĞI da iddia edilemez. 1. Kural bu zaten. Ama lütfen klasik tanrı tanımı yapmayın. Çünkü bu tanımınız sadece tanrının sıfatları ( esma-ül hüsna) ve tanrının fonksiyonları olacaktır. NELİK ise başka bir şeydir; Adedi, ölçüsü, çalkşma mekanizması, modülleri, işleyişi vs gibi hususlardır. Bu tanımlama yapılacak ki ilim sıfatını kullanan kelam/akaid POPPER ilkesi gereği BİLİMSEL BİR NİTELİK alsın. Bu standartlar dışındaki her şey polemiktir, spekülasyondur. Ama bilim değildir. Sadece vicdan ve kanaat konusu değerlerdir, inançtırlar. Temellenfirilemezler, ispat edilemezler. Orada, yani vicdanlarda kalmalıdırlar. Varlığı da bu işin ehilleri olan alimlere bırakmalıdırlar. Varlık “olan” şeydir. Kainat gibi yani. İçinde daha ATOM, MOLEKÜL, HÜCRE, vs geçmeyen bir kitabın alimlerinin oyalanacağı, hareket edebileceği, konuşabileceği mecralar değildir bu alanlar. Dünya ve insanlık herkes kendi işini yaparsa güzel ve anlamlı olur.

  2. Akli ( felsefi) olarak bir tanrının varlığını kanıtlamak teknik olarak mümkün değildir, görüşindeyim.
    Birincisi, kanıt sadece akli olmak zorundadır ki; varlık için yetrsizdir.
    İkincisi ise bir varlığın var olduğunu ontolojik olarak iddia edebilmek için ABC KURALI gereği
    1. O varlığın NE olduğunu belirtmelisiniz. A Kuralı.
    2. ÖZELLİKLERİNİ belirtmelisiniz, B Kuralı
    3. FONKSİYONLARINI belirtmelisiniz. C Kuralı.

    Dinler tanrı kavramlarında bu A Kuralını ifade edemezler. Tam tersine insan aklının ve kapasitesinin bu NELİĞİ bilemeyeceğini iddia ederler. Ve bu A şartını gözden kaçırırlar. Bir varlığın NELİĞİ bilinemiyorsa VARLIĞI da iddia edilemez.
    1. Kural bu zaten.

    Ama lütfen klasik tanrı tanımı yapmayın. Çünkü bu tanımınız sadece tanrının sıfatları ( esma-ül hüsna) ve tanrının fonksiyonları olacaktır.
    NELİK ise başka bir şeydir;
    Adedi, ölçüsü, çalkşma mekanizması, modülleri, işleyişi vs gibi hususlardır. Bu tanımlama yapılacak ki ilim sıfatını kullanan kelam/akaid POPPER ilkesi gereği BİLİMSEL BİR NİTELİK alsın.
    Bu standartlar dışındaki her şey polemiktir, spekülasyondur. Ama bilim değildir.
    Sadece vicdan ve kanaat konusu değerlerdir, inançtırlar.
    Temellenfirilemezler, ispat edilemezler.
    Orada, yani vicdanlarda kalmalıdırlar.
    Varlığı da bu işin ehilleri olan alimlere bırakmalıdırlar.
    Varlık “olan” şeydir. Kainat gibi yani.
    İçinde daha ATOM, MOLEKÜL, HÜCRE, vs geçmeyen bir kitabın alimlerinin oyalanacağı, hareket edebileceği, konuşabileceği mecralar değildir bu alanlar.
    Dünya ve insanlık herkes kendi işini yaparsa güzel ve anlamlı olur.

    1. Ahlaki yapılan bütün yorumlar yayınlanmaktadır. Ancak yorumları kontrol ile yayınlamaktayız, bu ise bazen zaman alabilmektedir..

    2. Sen rahman ın ilmi ne karşı mantık ýürütmeye çalışan birisin sen akli nin ne olduğunu ne zaman anladın da rahman in varlığını yaratigini akli ve felsefi ile anlatmaya çalışıyorsun abc kuralı diyorsun ey insan allah sana rahmet eylesin abc kuralı senin anlattığına gòre yer yüzü kurulduğu gibi bilinmistir ve rahman in varlığı onla anlaşılmıştır sen ne diyorsun sanayiler abc ile mi hak yoluna girdiler o yüzden bu ğurafelerden vazgeç hak yolunu ara abc siz hakkaniyet akıldan teslimiyet kalbden geldiğine gòre yapman gereken şey belli abc de yil yani

  3. Akaid ilmi, yüce yaratıcımız olan Allah'ın varlığından, sıfatlarından, fiillerinden bahseden bir ilimdir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu